Дідух в хату, біда – з хати

Поділитись

Різдвяний Дідух – символ свята Різдва Христового. І не тільки.

У дохристиянську добу Дідух  у наших предків-хліборобів  символізував урожай і достаток, зв’язок із пращурами, був символом трьох світів.

“Культ природи стояв в основі первісного релігійного світогляду, а релігія була одухотворенням усього довкілля” (Іван Огієнко).

Готували його ще з літа.

Брали  жмут жита, пшениці чи вівса, складали, вирівнювали, міцно зв’язували  шпагатом, аби він не розв’язався. Звісно, зберігали все це у коморі.  Далі вже діяла особиста фантазія творця Дідуха.

Скільки б Дідухів не було, але  всі вони різні.

Дідуха завжди ставили на покутті, а біля нього клали на тарілці кутю.

До речі, зерно (хліб) маємо в у всіх обрядах та звичаях українців.

“Хліб з глибокої давнини також і ознака пошани, тому поважних людей стрічали хлібом.  Хто їсть початок хліба, цебто край, яким він горнеться до другого, т. зв. “цілушку” того будуть цілувати дівчата чи хлопці”. 

Хліб – це українська душа. Весною зерно висівали у землю, влітку доглядали, восени – збирали.  Хліб в українців завжди вважається сакральним.

Це дух дідів і прадідів. Дідух  уособлював Коляду, Колядника. Вносив Дідуха до хати голова сім’ї  або старший брат, але обов’язково чоловік. 

А ще  жито (жито від жити) як правдивий середник до життя. Воно – символ плодючості, і тому часте в обряді, особливо весільному.

Сніп жита вносили в хату під Різдво. Сніп жита ставили в головах молодих при першій постелі…

В основі Дідуха були 12 пучків та 7 сушених стеблин колосся. Колоски обов’язково  були із першого або останнього зажинкового снопа жита, пшениці чи вівса.

Додавали головки часника з ніжкою. Червоний  цвіт маку – символ дівочої чистоти, йде і на віночки.

“Нема цвіту кращого від маківочки, Нема роду милішого від матіночки” (пісня).

Напередодні зі стеблин обрядового  снопа формували кілька пучків, кожен з яких окремо  обплітали соломинками. Потім дольки-пучки складали докупи і обкручували кольоровими   стрічками. Так формувався пишний сніп.

Знизу робили розгалуження типу ніжок, щоби  Дідух міг стояти у вертикальному положенні.

Пучки колосся зверху обрамлювали кольоровими  стрічками, паперовими або засушеними польовими квітами. До Дідуха можна додати просо, засушені ягоди, як-от калину. Кількість колосків у пучках може бути кратною  4 – кількість пори року, 7 – кількість днів у тижні, чи 12 – кількість місяців у році або апостолів (учнів Ісуса Христа).

Апостол Павло: ”Земля родить добре  хліб для тих, хто його вирощує – цебто для хліборобів, для селян, що працюють на землі”

Кожному виду злаків, буває, надавали символізму стосовно пори року. Символізм був присутній ярусам – нижній – (розгалуження ніг) – світ померлих, середній – -світ життя, нижній – світ богів. Наприкінці Дідуха спалювали, а попіл висипали на дорогу.

Відома також традиція, коли Дідух виносять з хати  на Стрітення. Вимолочене з нього зерно кидають на засіяну озиминою ниву. У такий спосіб сподівалися, що зерно добре зійде і вродить багатий врожай. 

Підготував Степан Беца