Священик, що любив свою Церкву і присвятив життя народу

Поділитись
Він любив свій народ, бо йому присвятив все своє життя.
 
Таку оцінку життя і праці дали священикові Іванові Шевціву українці діаспори Австралії.
 
Народився Іван Шевців 1 листопада 1926-го в селі Гарбузів біля Зборова на Тернопільщині.
 
Через два роки сім’я перебралася в село Лукавець на Бродівщині до дідуся Ілька – дяка місцевої церкви Покрова Матері Божої.
 
За спогадами Івана Шевціва, навпроти нашої хати була народна чотирикласна школа,  вчителем якої був українець, колишній десятник Січових Стрільців, Денис Лада. Його в селі називали професором”.
 
Завдяки йому, а радше книгам і часописам, які він передавав через мене моєму вуйкові Іванові, який в селі вважався дуже вченим, я скоро розкусив всі “ази” початкової освіти, пізнав, що “книги –це морська глибина”. Я полюбив ту “глибину” і,  пірнувши в неї, бовтаюсь у ній ціле моє життя по сьогодні, не без того, щоб часом “дивні скарби” винести з неї для себе і людей”.
 
Релігійний поділ українців на католиків і православних відчувався і в родині Шевцівих. Частина з них жила “за старою границею” і була “православною”. Юнак став “прихильником покривджених православних”. З  часом він переконався, що те православ’я – московське. Відвідування з мамою Почаївської Лаври, де він вперше почув багато московського, а також читання Волині Уласа Самчука. вилікували Івана Шевціва від “православофільства”, а з часом зродило бажання працювати для  церковної єдності.
 
Прихід в село Червоної Армії у вересні 1939-го лукавчани зустріли нерадо, із синьо-жовтими  прапорами, а на мітингу у справі “приєднання” до Радянської України заявили, що хочуть самостійної України. Незважаючи на війну й німецькі обмеження українського шкільництва, юний Іван прагнув здобути якусь освіту.
 
Не потрапивши на учительські курси (Яворів), все ж вступив у Львові в Малу Духовну Семінарію.  За згодою її ректора владики Йосифа Сліпого і обіцянки ”добре вчитися” його зарахували до гімназії, яку закінчив 1944-го.
 
Коли Червона Армія наближалася до Львова, повернувся у своє село, де застав відділ УПА із штабом в батьківській хаті. Юнак зголосиася до 1-ої дивізії  Галичина”. Після її погрому перебрався до Словаччини. Тут пройшов вишкіл радистів. Очутився в полоні англічан, потім у таборі Ріміні.
 
У листопаді 1945-го Іван Шевців виїхав до Риму на богословське навчання в Колегію Св. Йосафата.
Правда, не все тут складалося добре. Як напише згодом священик Іван, “ми  не хотіли погодитися з тим римським, запліснілим “духом”. З часом почали думати і над тим, як поставити край русинству в Колегії й добитися того, щоб щонайменше ті римські “чинники” не називали нас русинами, руськими, бо назва ця перейшла до історії, а щоб вони сприймали і називали нас українцями.
 
Упродовж 1945– 1951 рр. пройшов філософські та богословські  студії в університеті Урбаніянум (бакалавр філософії та ліценціат богослов’я).
 
У травні 1951-го рукоположений у священичий сан Архипастирем Скитальців Преосвященним Кир Іваном Бучко.
 
У березні 1952-го виїхав на душпастирське служіння до Англії. Для духовного виховання вірян написав “Пастирські листи” а з часом видавав-редагував журнал-місячник”Наша Церква”, як прес-орган Світського апостольства УКЦ в Західній Європі.
 
7 липня 1952-го папа Пій XII написав “Апостольське послання до всіх народів Росії”. Тут йшлося про  посвяту Росії та її “народів”. Священик Іван Шевців у листі-протесті написав: ”Я почуваюся зраненим у моїх національних почуттях, як українець,  а в релігійних, як католицький священик. Бо, мимо всього, зміст того листа почав захитувати мої переконання про любов і доброзичливість Римської Апостольської Столиці у відношенні до Українського Народу ”. 
 
Образливим щодо українців у Папському посланні було включення українців до якихось “російських народів”, приписування московському народові п’яти століть історії України, терпінь із-за гонінь і переслідувань УКЦ.
 
Уже 15 грудня 1952-го папа проголосив Енцикліку Східні Церкви, яка виправляла помилки липневого Послання. Серед  поіменно названих країн звучала вже й Україна, український народ був названий нам найдорожчий”, висловлювалося засудження гонінь УКЦ в Україні…
 
У березні 1959– го на запрошення Апостольського Екзарха Австралії   Кир Івана Прашка виїхав до цієї країни. Займався навчанням релігії в українських школах (12 – на теренах Сіднею і по одній в Канберрі, Квінбієні й Воллонгонзі), написав підручник з навчання релігії. Вечорами відвідував вірних, вів картотеку й “status animarum, заснував і провадив ТУСК Обнова
 
1960-го започаткував і редагував журнал “Церква і Життя”. Як сумісник, їздив до Канберри, Квінбієну та Воллонгонгу, а також, в міру потреби, інших осередків, зокрема Батгурст й Орандж.
У січні 1962-го священика перевели на становище служителя в Аделаїду, а в лютому – парох української парафії в Перті. Тут звів церкву Св. Івана Хрестителя, школу, парафіяльний дім, організував ТУСК ”Обнова”, Братство і Сестринство, Вівтарну і Марійську Дружини, заложив кредитівку “Карпати”, організував церковний молодіжний хор. Упродовж 1970-1995 рр. очолював Товариство священиків імені Св. Андрія.
 
Cвященик Іван Шевців- книголюб. При парафіяльному домі вибудував бібліотеку (понад 5 тисяч томів), яку 1996-го передав у Львів до Богословської  Академії. Своїм коштом видав для роздачі понад сто тисяч доларів до канцелярії УГКЦ у Фонд “Церква в потребі’…
 
2003-го в Україні вийшла праця о. Івана Шевціва “Християнська Україна” (Вибрані твори). Упокоївся на 86-му році життя (21 березня 2012 року).
 
Ось що писав про Івана Шевціва вже знайомий нам Іван Музичка

“Життєве кредо о. Івана можна було б передати відомими рядками з “Кобзаря” Тараса Шевченка: “Мені однаково…” Гарний паралелізм. “Мені однаково, – сказав би він, – чи буду я жить в Україні, чи ні. Чи хто згадає, чи забуде… Та не однаково мені, як Україну (і мою Церкву) злії люде присплять, лукаві, і в огні її окраденую збудять… ”

Цим я пояснюю і виправдовую о. Шевціва і в його помилках та невдачах, у недоліках і пересадах, в його категоричності й одержимості. Така була в нього вдача і такою була його любов (і до своєї Церкви, і до свого Народу). Це треба шанувати.

Про все це може колись ще скажуть нам біографи. І не на підставі якихось емоцій, амбіцій чи паперового патріотизму, але на основі плодів жертвенної праці о. Івана. Старий Сенека писав: “Nulla dies sine linea”  (“ані дня без рядка”) !

Жодного дня без праці-труду. Таким дослівно був о. Іван Шевців і ця коротка фраза якнайточніше характеризує його особу”. 

Відомий також вислів Івана Шевціва, у якому він оцінив значення унії Української Церкви з римською:
Унія (1596) себе виправдала. Тепер час сказати римським опікунам: ”дякуємо за “розум” і дотеперішню поміч, тепер у нас є своя держава, і ми повертаємося туди,  звідки прийшли – до єдиної Української Церкви, під провід одного Українського патріарха !
Священика не дивує наявне обурення поверховістю, дволичністю  і фарисейством деяких духовних різних чинів – чи то православних, чи католиків. Відомий вислів Григорія Сковороди, що багато з них стовпи необтесані теж дуже влучний. Інколи серед духовних осіб чимало  прикривається чином, рясою, а серед світських – урядовим становищем, калиткою-грошем. 
 
Підготував Степан Беца.
Контент Медіа
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.