Історик розповів про цінну знахідку на горищі будинку у Львові

Поділитись
Львівський історик та археолог, завідувач відділу Інституту релігієзнавства музею історії релігії Микола Бандрівський розповів про унікальну знахідку, яка трапилася на одному із львівських горищ у будинку в центрі Львова (біля Форуму). 
 
Про цю знахідку Микола Бандрівський поділився  у своєму дописі у Фейсбук. 
 
Ви дивитеся зараз на скульптуру, яка була виявлена цілком випадково на одному із горищ у самому центрі нашого міста. Цю фігуру (а, радше, те, що від неї залишилося) виготовив у 1938 році видатний Сергій Литвиненко – полтавчанин, хорунжий Армії УНР і автор надгробка Івана Франка на Личаківському цвинтарі.
 
А знайшлася ця скульптура цілком несподівано. Виступаючи якось з лекцією перед школярами львівської Малої Академії Наук (оповідав їм тоді чим цікавою є археологія і як стати археологом у наші дні), я й не сподівався, що деякі з тих дітисок справді відчули у собі потяг відшукувати якісь старовинні речі.
 
Так от, після наступної лекції до мене підійшов один з тих старшокласників-МАНівців і сказав, що у себе на стриху (горищі – ред.) він знайшов якусь давню скульптуру. І, тут же, почав розгортати досить важкий пакунок з яким прийшов на лекцію.
 
Яке ж було моє здивування, коли він його нарешті розгорнув..! Перед очима постала майстерно виліплена жіноча постать із втраченими руками і головою, на місці яких стирчали лише краї залізних прутів від каркасу. Особливо цікавими були зображення на тих шатах, в які одягнута та постать і які віддалено нагадують орнаментику княжих часів. Причому, внизу на підставці добре проглядається підпис: “1938. С.Литвиненко” 
 
От, скажіть мені: яким чином ця скульптура потрапила туди на стрих..?
 
Звісно, я не міг вчинити інакше, а тут же з тим хлопчиськом пішов до його мами на теперішню вулицю Пантелеймона Куліша, де вони мешкали. І далі ми вже втрьох залізли на той стрих і прискіпливо почали все там обдивлятися. Але, дарма – жодних слідів чи бодай якихось виразних уламків від тієї скульптури, ми там так тоді і не знайшли (хоча, то вже вечоріло і ми підсвічували собі ліхтариком, то ж може щось і не догледіли).
 
Ну, що ж – скажете ви, добре, що хоч основа тієї скульптури вціліла. Тепер би відшукати лише людину, яка фахово вивчає мистецьку спадщину Сергія Литвиненка, яка підкаже, кого зобразив у цій скульптурі в тому далекому 1938 році наш неперевершений і усьому світові знаний митець-полтавчанин, Сергій Литвиненко…
 
На цій світлині – Сергій Литвиненко.
 
Народився 5 жовтня 1899 року в Пирятині на Полтавщині. 1919—1920 роки — служба у званні хорунжого у лавах армії Української Народної Республіки.
 
Навчався свого фаху по різних закладах і у 1930 році переїхав до Парижа, де продовжив навчання і виставляв свої твори в салоні Тюїльрі. У тому ж 1930 році Сергій Литвиненко переїхав до Львова і згодом став найвидатнішим скульптором міжвоєнного періоду на теренах Західної України.
 
1933 року — на замовлення «Просвіти» виготовив 4 скульптурні портрети: молодого Тараса Шевченка, Івана Франка, митрополита Андрея Шептицького, гетьмана Івана Мазепи.
 
1933 року — завершив працю над надгробним пам’ятником Іванові Франкові, який був розпочатий у 1926 році, та став найвизначнішим його твором. У ньому втілено провідну ідею Івана Франка: невтомно працювати на благо свого народу.
 
У 1930—1936 роках мав майстерню, що розташовувалася в одному з приміщень Вільної академії образотворчих мистецтв на вулиці Пісковій, 11, у 1936—1944 роках — на вулиці Мончинського, 62 (нинішня вул. Єфремова).
 
У 1933—1937 роках спільно з М. Лукіяновичем був керівником керамічної майстерні «Око», що розташовувалася в одному з корпусів колишньої будівельної фірми Івана Левинського при вулиці Потоцького (нинішня вулиця Чупринки, 58а).
 
У період німецької окупації Львова під час другої світової війни з 1941 року Сергій Литвиненко знову очолив скульптурно-керамічну фабрику. У цей період за його моделями були виконані серія гіпсових погрудь Тараса Шевченка, Миколи Лисенка, Івана Франка, генерала Мирона Тарнавського, Митрополита Андрея Шептицького, політика Миколи Міхновського та інших відомих українців.
 
У 1941—1944 роках викладав у Львівській державній художньо-промисловій школі скульптуру.
 
У 1943—1944 роках викладав (професор, декан) у Вищій образотворчій студії у Львові, яка утворилася після ліквідації німецькою владою Львівської державної художньо-промислової школи.
 
З наближенням до Львова лінії фронту студія припинила своє існування[1944 року подружжя Литвиненків емігрує спочатку до Німеччини, 1949 — до Нью-Йорку, США.
 
У 1952 році утворюється Об’єднання Мистців Українців в Америці, і першим його головою стає Сергій Литвиненко. Одночасно він був головою Українського літературно-мистецького клубу у Нью-Йорку.
 
Від 1953 року разом з Петром Холодним-молодшим, Мирославом Радишем, Яковом Гніздовським та Антіном Малюцею був викладачем в Українському інституті пластичного мистецтва. З цього періоду відома ціла галерея його живописних портретів: Євгена Маланюка, Володимира Кубійовича, Емми Андієвської, дружини Надії та інших, пам’ятники Іванові Франкові, гетьману Іванові Мазепі.
 
Бронзовий портрет Гетьманівни відзначено Великою Американською нагородою. В церквах святого Миколая в Чикаго, святих Володимира і Ольги в Вінніпегу, святого Михайла в Гейзелтоні вирізьбив монументальні іконостаси. Мав багато індивідуальних виставок. Його праці експонувалися в Парижі і Нью-Йорку. В 1963 році пройшла ретроспективна виставка робіт Литвиненка, присвячена 40-річчю його творчої діяльності, на якій було представлено оригінальні твори за 16 років праці в Нью-Йорку.
 
Помер 20 червня 1964 року у Нью-Йорку. Похований на цвинтарі святого Андрія у Саут-Баунд-Бруку у штаті Нью-Джерсі, США ( матеріалами із відкритих джерел).
 
Контент Медіа
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.